I FI:s promemoria gällande automatiserad rådgivning (Dnr 16–19268) daterad den 30 december 2016 uttalar sig FI att de ser positivt på automatiserade tjänster. I promemorian definierar FI automatiserad rådgivning som personliga råd om finansiella instrument som ges utan mänsklig inblandning eller med begränsad mänsklig inblandning, ofta online.
I promemorian stadgas att FI ser en webbaserad marknad med förenklad rådgivning som ett steg i rätt riktning mot en oberoende rådgivningsmarknad som når en bred kundkrets. De hävdar också att om automatiserade rådgivningsverktyg används på ett korrekt sätt kan det förebygga intressekonflikter i rådgivningssituationer. FI markerar däremot att fokus i utvecklingen ska riktas åt kundens intressen.
Läs andra artiklar från nyhetsbrevet:
Dahlgren & Partners välkomnar två nya medarbetare
Analys
Lagrådsremiss skärper reglerna för oberoende – Analys av Magnus Dahlgren
Varför får man inte uppgift som anställd om vad arbetsgivaren betalt in i tjänstepensionspremie? – Analys av Magnus Hjertquist
Branschnytt
Finansinspektionen positiva till automatiserad rådgivning
Reflektion av Finansinspektionens utökade roll
Handlingsplan för jämställda pensioner
Konkurrensverket: flyttavgiften hämmar kundrörligheten och konkurrensen på marknaden
Praxis
Connectamålet
Mattssonmålet
Aspismålet: Paju och Antzoulides frikänns
Ny eller planerad lagstiftning
Förslag på ny tjänstepensionsreglering
IORP II antaget i Europaparlamentet
SOU 2016:76 Skatt på finansiell verksamhet skickad på remiss
Lagrådsremissen om genomförandet av MiFID II
Nytt golv för statslåneräntan i skattelagstiftningen
Den 1 juli 2016 infördes en rad förändringar i lagen om ekonomiska…
Läs merDen 27 juni 2017 publierade även Finansinspektionen nya föreskrifter om värdepappersrörelse (FFFS…
Läs merDen 15 november 2016 skickade Finansdepartementet SOU 2016:76, Skatt på finansiell verksamhet,…
Läs mer