I FI:s promemoria gällande automatiserad rådgivning (Dnr 16–19268) daterad den 30 december 2016 uttalar sig FI att de ser positivt på automatiserade tjänster. I promemorian definierar FI automatiserad rådgivning som personliga råd om finansiella instrument som ges utan mänsklig inblandning eller med begränsad mänsklig inblandning, ofta online.
I promemorian stadgas att FI ser en webbaserad marknad med förenklad rådgivning som ett steg i rätt riktning mot en oberoende rådgivningsmarknad som når en bred kundkrets. De hävdar också att om automatiserade rådgivningsverktyg används på ett korrekt sätt kan det förebygga intressekonflikter i rådgivningssituationer. FI markerar däremot att fokus i utvecklingen ska riktas åt kundens intressen.
Läs andra artiklar från nyhetsbrevet:
Dahlgren & Partners välkomnar två nya medarbetare
Analys
Lagrådsremiss skärper reglerna för oberoende – Analys av Magnus Dahlgren
Varför får man inte uppgift som anställd om vad arbetsgivaren betalt in i tjänstepensionspremie? – Analys av Magnus Hjertquist
Branschnytt
Finansinspektionen positiva till automatiserad rådgivning
Reflektion av Finansinspektionens utökade roll
Handlingsplan för jämställda pensioner
Konkurrensverket: flyttavgiften hämmar kundrörligheten och konkurrensen på marknaden
Praxis
Connectamålet
Mattssonmålet
Aspismålet: Paju och Antzoulides frikänns
Ny eller planerad lagstiftning
Förslag på ny tjänstepensionsreglering
IORP II antaget i Europaparlamentet
SOU 2016:76 Skatt på finansiell verksamhet skickad på remiss
Lagrådsremissen om genomförandet av MiFID II
Nytt golv för statslåneräntan i skattelagstiftningen
I och med att dataskyddsförordningen (GDPR) ska tillämpas från och med den…
Läs merStefan Lundbergh har på Pensionsgruppens uppdrag ägnat sommaren åt att ta fram…
Läs merDen 25 november 2016 avkunnade Attunda tingsrätt dom i mål T 2773-10,…
Läs mer